Den lange veien til Ullandhaug

fra Magnus Lagabøtes hospital til nye Stavanger universitetssjukehus

av (forfatter) og Gottfred Tunge (forfatter).

Jæren forlag 2022 Innbundet

Det hele begynte som et enkelt hospital for de aller svakeste. Hospitalet ble erstattet av Den kombinerede innretning, en institusjon som ble en nasjonal skam. Først etter to hundre års krangel mellom byen og distriktet fikk Rogaland ett sykehus for hele regionen.

Siden har rogalendingene kjempet hardt for at deres sykehus skal ha det beste utstyret og kunne tilby den beste behandlingen. Og de har lykkes. Det nye universitetssykehuset ved Ullandhaug står i en 750 år lang tradisjon like tilbake til et av Norges første hospital, grunnlagt av kong Magnus Lagabøte.

Dette er historien om hvordan det lokale sykehusvesenet har utviklet seg.

Gjennom hundreårene har befolkningen i Stavanger og Sør-Rogaland opplevd pest og pandemier, kolera, tuberkulose, polio, krybbedød, hjertesykdommer og kreft. Men skritt for skritt har medisinen og sykepleien gjort lidelsene mindre og livet bedre.

Dette er derfor også historien om hvordan vi har fått stadig bedre helse og lengre liv.

Fortellingen om den lange veien fra middelalderens hospital ved Skolebekken til det moderne universitetssykehuset på Ullandhaug, er en spennende fortelling om oss selv.

Forlag Jæren forlag

Utgivelsesår 2022