Omtale fra forlaget
Det pågår en stille revolusjon i barnehager, skoler og høyere utdanning i hele den vestlige verden. Lærere og elever øver oppmerksomt nærvær (mindfulness) - som oftest med fokus på empati og medfølelse - i klasserommet. Stillhet er et sentralt element. Treningen bygger blant annet på det som i USA har blitt kalt Social Emotional Learning.
Den kontemplative pausen gir en bred dokumentasjon av ulike initiativer, spesielt i de fem nordiske land, gjennom intervjuer med sentrale aktører i feltet. Hva blir gjort, hvorfor og hvordan? Forfatteren gir en historisk bakgrunn for fenomenet samt noen kulturfilosofiske perspektiver på hvordan stillhet og et kontemplativt element har vært sentralt i dannelsesprosesser i Øst og Vest gjennom 2000 år. Sett i dette perspektivet handler fenomenet ikke om noe nytt. Det er snarere snakk om en renessanse - i sekularisert form.
Boken vender seg til lærere, skoleledere, lærerskolestudenter, skoleforskere/-.politikere og foreldre med barn i skole og barnehage som blir tilbudt mindfulness-.baserte programmer i den pedagogiske hverdagen. Den kan også være opplysende for alle som er nysgjerrig på hva denne impulsen er for noe - og hva den ikke er.
Forlag Vidarforlaget
Utgivelsesår 2022
Format Innbundet
ISBN13 9788256027774
EAN 9788256027774
Språk Bokmål
Sider 331
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket1 bokelsker følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket