Den kommunale mellomlederen

selvstendig lagspiller

av (forfatter), Are Vegard Haug (forfatter), Linda Hye (forfatter) og Morten Øgård (forfatter).

Fagbokforlaget 2021 Heftet

I denne boka inviteres leseren med på en oppdagelsesreise i kommunen. Temaet er hverdagshelter - mellomledere i kommuneorganisasjonen: rektorer, barnehageledere, ledere for tekniske tjenester, helsestasjoner, pleie- og omsorgstjenester, mv. Boka kan leses på flere plan: For det første som en serie av eksempler på hvordan ledere løser oppdrag i krevende situasjoner i den kommunale hverdagen. Sentrale områder er organisasjonsutvikling, rekruttering av nøkkelmedarbeidere, samspillet med folkevalgte og etiske utfordringer. For det andre som praktiske anvisninger i hvordan kommuneorganisasjonen kan utforskes for å avdekke mer enn det som møter det blotte øye - leseren får en innføring i teorier og metoder som utvikler «det indre blikk» for mellomlederens betydning. For det tredje som veikart for fremtidskommunen og transformative mekanismer. Boka er skrevet for studenter i ledelsesfag og kommunalkunnskap på universitets- og høyskolenivå. Den er nyttig som kurslitteratur i etter- og videreutdanning, og passer godt for alle som interesserer seg for leder- og organisasjonsutvikling i offentlig sektor.
Harald Baldersheim er professor emeritus ved Universitetet i Oslo. Han har som forsker og rådgiver fulgt organisasjons- og demokratiutviklingen i kommunene gjennom flere tiår. Are Vegard Haug er seniorforsker ved Velferdsforskningsinstituttet NOVA ved OsloMet og Senter for anvendt kommunalforskning (SAKOM) ved Universitetet i Agder. Han har bl.a. forsket på digitalisering av offentlig sektor og velferdsstatens utfordringer i møte med demografiske endringer. Linda Hye er forsker ved Senter for anvendt kommunalforskning ved Universitetet i Agder og underviser i etter- og videreutdanningsprogrammer for kommunale ledere. Morten Øgård er professor i statsvitenskap og ledelsesfag ved Universitetet i Agder og faglig leder av Senter for anvendt kommunalforskning (SAKOM). Han er leder for det erfaringsbaserte studieprogrammet Master i ledelse, og underviser i flere nasjonale lederprogrammer.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2021