Den hvite flåte

Kapabel 2008 Innbundet

Dette er historien om Det Stavangerske Dampskipsselskap sine skip som alle ble tegnet og bygd i tiden 1936 til 1958. Dette er også historien om Ludvig Thorsen, teknisk direktør i DSD fra 1917 til 1953 - mannen som skapte de første av skipene.

"Begrepet "Den hvite flåte" oppsto i Rogaland utover høsten 1947 og våren 1948. Det var etter at MS Haugesund var satt i rute mellom Stavanger og Haugesund i juli 1947. Betegnelsen oppsto nokså spontant blant folk og gjaldt i første omgang Stavangerske sine hvite fjordabåter - MS Ekspress, MS Ekspress II, MS Fjorddrott, MS Fjordbris, MS Fjordsol og MS Haugesund. De var hvitmalte og hadde gul skorstein med 3 røde ringer. Riktig elegante, lyse og vennlige. Opprinnelig var de første moderne fjordabåtene til Stavangerske gule med svart skorstein og tre røde ringer. Begge "Ekspressene" og MS Fjorddrott hadde denne fargen i nærmere ti år. Onde tunger ville ha det til at de var malt med mastemaling. MS Haugesund, MS Fjordbris og MS Fjordsol skulle endre på dette. Man besluttet nemlig at disse skulle males hvite. Det ville virke mer moderne Det skulle vise seg vellykket - så vellykket at "Ekspressene" og MS Fjorddrott måtte males hvite de også." En gang var Stavanger og Rogaland kjent over "hele" verden for sine vakre og effektive lokalruteskip. Dette er historien om Det Stavangerske Damskipsselskap sine skip som alle ble tegnet og bygd i tiden 1936 til 1958. Dette er også historien om Ludvig Thorsen, teknisk direktør i DSD fra 1917 til 1953 - mannen som skapte de første av skipene. OM FORFATTEREN: H.C.Lütcherath er født i 1948 og utdannet marineøkonom med spesialisering innen organisasjon og ledelse. Han har bak seg 26 år i Sjøforsvaret som marineoffiser, og har også jobbet flere år i næringslivet. Hans interesse for fjordabåter har ledet til flere artikler om temaet, og nå denne boken. Han er spesielt interessert i den samfunnsmessige siden av skip og fjordabåter, ikke bare tekniske detaljer ved den enkelte båt.

Forlag Kapabel

Utgivelsesår 2008