Den hellige atmosfære

kristne betraktninger over klimakrisen

Drømsmia 2008 Heftet

Forfatteren skriver om endringene i klimaet, vinklet fra sitt kristne livssyn. Han prøver å fremstille klimakrisen så nøyaktig som mulig, samtidig som han prøver å lete etter sammenhenger mellom naturen og vårt eget sinn. Han peker på at fakta tyder på at vi må endre vår livsstil raskt, at dette dreier seg om skaperverket, og at det derfor er naturlig at kirken og de kristne engasjerer seg i første rekke i omstillingen.

Boka handler om klimakrisen og vårt moralske ansvar. Den er skrevet på en lettfattelig måte, med grundig dokumentasjon. Den inneholder mye helt oppdatert informasjon. Vinklingen er mot folk med en kristen livsinnstilling (for å få dem engasjert i klimaproblematikken), men kan selvsagt leses av alle som er opptatt av klima eller vil lære litt mer om det. Gunnar Stålsett uttaler om boka: "Jeg synes tilnærmingen er spennende og vil kunne engasjere mennesker som er opptatt av klima, spiritualitet og kristen etikk." Professor Sigbjørn Grønås ved Universitetet i Bergen sier: "Jeg tror du har skrevet en viktig bok, og det blir spennende å se hvordan den blir mottatt". Trondheim, 9.4.2008, Erik Dahl.

Forlag Drømsmia

Utgivelsesår 2008