Den gjenfødte Eros

nyplatonske kjærlighetsteorier i den italienske renessansen

Scandinavian Academic Press 2014 E-bok

Da Marsilio Ficino i verket De amore (1469) gjendiktet Platons Symposion og lot fem samtidige tale ved en ny bankett til ære for Eros, gjenoppvekket han to store døde tradisjoner. På den ene side den platonske kjærlighetsfilosofien, som hadde ligget i dvale siden senantikken, og på den andre side den florentinske genre for filosofiske kommentarer til kjærlighetsdiktning, som hadde blomstret omkring 1300 med Dante Alighieri og Guido Cavalcanti...I denne boka ser Unn Irene Aasdalen på tilblivelsen av en av den italienske renessansens sterkeste litterære genre, de nyplatonske trattati d'amore, kjærlighetstraktatene. Hun legger avgjørende vekt på Ficinos De amore som opprinnelsesverket til genren og analyserer videre drivkreftene i den filosofiske og litterære diskusjonen rundt tekstene til sentrale aktører i den nyplatonske renessansen: Giovanni Pico della Mirandola, Pietro Bembo, Baldassare Castiglione, Leone Ebreo og Tullia d'Aragona.
Unn Irene Aasdalen er filosofihistoriker og rektor ved Nansenskolen.

Forlag Scandinavian Academic Press

Utgivelsesår 2014

Omtalt tid 1400-tallet

Pico (Giovanni Pico della Mirandola) legger til grunn for sin analyse at intellektet, som er sjelens høyeste del, også er den del som mennesket mest ligner englene ved. Sjelens andre deler er lavere og mer jordbundne. De er knyttet til den sanselige, fysiske verden og derfor mindreverdige. På sin vei tilbake til det høyere er sjelen nesten å betrakte som en antropomorf romrakett, som for å fortsette å stige mot det himmelske må skille seg av med noen av sine tyngende, jordiske deler.