Den fødte soldat

av (forfatter) og Pål F. Breivik (oversetter).

Centurio forlag 2016 Innbundet

HISTORIEN OM DEN FØDTE LEDER OG SOLDAT

I Den fødte soldat møter vi den bemerkelsesverdige mannen Lauri Tørni. Han var soldat og leder av meget allsidig karakter under de mange konfliktene som utspilte seg under det 20. århundret.
Tørni ledet et finsk elitekompani i kampene mot Russland. En hærstyrke som etter hvert ble sett på som en av de ypperste under andre verdenskrig, og som ofte befant seg langt bak fiendens linjer. Lederskapet hans skaffet ham både nasjonal berømmelse. Men Tørni fikk også satt en pris på sitt hode av Stalin på 3 mill. finske mark. De ville ha ham død eller levende.
Verdenskrigen går over i kald krig, og Tørni blir flyktning, politisk fange, rømling og ulovlig innvandrer. Reisen hans går fra Finland, via Østerrike og Tyskland til USA, og til slutt Vietnam. Den 18. oktober 1965 reiser Thorne som han nå heter på hemmelig oppdrag og blir borte. Kroppen hans blir ikke funnet før i 1999.
Den fødte soldat er historien om en forbløffende mann og hans usannsynlige reise gjennom en verden i krig.

Forlag Centurio forlag

Utgivelsesår 2016