Den flerstemmige sakprosaen

nye tekstanalyser

av (forfatter), Susanne Moen (forfatter), Elisabeth Ringdal (forfatter), Aslaug Veum (forfatter) og Johan L. Tønnesson (redaktør).

Fagbokforlaget og Landslaget for norskundervisning 2002 Heftet

2 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra Den Norske Bokdatabasen

Gjennom praktiske tekstanalyser av blant annet tekstmeldinger, reklamekampanjer, ungdomsradio og læreplanens generelle del viser forfatterne hvor mangfoldig, produktiv og manipulerende sakprosa kan være. Boka er aktuell for alle tekst- og samfunnsinteresserte lesere, men er skrevet med særlig tanke på dem som underviser i språk, litteratur og mediefag i skolen. Bak i boka er det en omfattende ordliste fra moderne tekst- og diskursforskning. Har register.

Omtale fra forlaget

I skolen lærer vi at sakprosatekster er tydelige og informative. Elevene øves opp i å skrive referater, rapporter, artikler, søknader osv., og de lærer tidlig å skille - nokså kategorisk - mellom sakprosatekster og litterære tekster. Men er det virkelig slik at sakprosatekster - i motsetning til poesien - er klare og entydige, og at budskapet dermed er lettere tilgjengelig enn i en litterær tekst? Nei, mener forfatterne av denne boka. Sakprosa er oftest ikke slik, og det er slett ingen svakhet. Gjennom praktiske tekstanalyser av blant annet tekstmeldinger, reklamekampanjer, ungdomsradio og læreplanens generelle del viser de hvor mangfoldig, produktiv - og manipulerende - sakprosa kan være.
Boka er aktuell for alle tekst- og samfunnsinteresserte lesere, men er skrevet med særlig tanke på dem som underviser eller har planer om å undervise i språk, litteratur og mediefag i skolen.
Samlet gir analysene mange nyttige innspill til hvordan vi kan arbeide videre med sakprosa. Bak i boka er det en omfattende ordliste fra moderne tekst- og diskursforskning.
Redaktør Johan L. Tønnesson og hans medforfattere, Trine Gedde Dahl, Susanne Moen, Elisabeth Ringdal og Aslaug Veum, er alle tekstforskere med variert erfaring fra undervisning, informasjon og journalistikk. Professor Kjell Lars Berge, som står sentralt i norsk sakprosaforskning, har skrevet bokas etterord.

Bokdetaljer

Forlag Fagbokforlaget Landslaget for norskundervisning

Utgivelsesår 2002

Format Heftet

ISBN13 9788276748888

EAN 9788276748888

Serie LNUs skriftserie (149)

Språk Bokmål Nynorsk

Sider 250

Utgave 1

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

2 bokelskere følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket