Den fjerde alderen

funksjonstap, familieomsorg og tjenestebruk hos mennesker over 80 år

Gyldendal akademisk 2001 Heftet

Boka redegjør for de siste årene av livsløpet til gamle mennesker. Den bygger på forfatterens doktoravhandling, og følger utviklingen av de gamles hjelpebehov, deres veier i hjelpeapparatet og gir et innblikk i familieomsorgens ulike stadier. Forfatteren diskuterer også betydningen av et livsløpsperspektiv for politikk og planlegging, og for aldersforskningen. Har stikkordregister.

Hvordan ser slutten av livet ut for mennesker over 80 år med hensyn til skrøpelighet, hjelp fra familien og bruk av offentlige tjenester? Gruppen av eldre over 80 år er raskt voksende. Den utgjør en stor og viktig utfordring for hjelpeapparatet. Hvordan og hvorfor varierer livsavslutningen hos disse gamle? Boka bygger på den internasjonalt anerkjente "Larviksundersøkelsen" - en enestående studie av over 400 mennesker i alderen 80-102 år som ble fulgt over en 20-årsperiode. "Døtre er fortsatt hyppigste omsorgsgiver overfor eldre hjelpetrengende, men ny forskning viser at sønner gir nesten like omfattende og langvarig omsorg når de først går inn i omsorgsrollen" Sitat fra forfatteren.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2001