Den blå hjelperen

eksempel- og oppgavebok i matematikk for mellomtrinnet

av (forfatter) og Inger Landsem (illustratør).

Gaidaros 2011 Heftet

Boka gir oversikt, viser hvordan elevene kan bruke matematikkreglene og har plass til egne eksempler.

Den Blå Hjelperen er en eksempel- og oppgavebok i matematikk for barnetrinnet. Boka er en hjelp til å skaffe seg den nødvendige oversikt over viktige deler av matematikkfaget. Den er skrevet ut fra matematikkplanen i kunnskapsløftet og er beregnet på å være et oversiktlig supplement til de vanlige lærebøkene og til hjelp under forberedelse til ulike typer prøver.

Den Blå Hjelperen viser hvordan mange typiske matematikkoppgaver kan løses, hvordan matematiske regler og formler kan brukes og har mange eksempler av ulik vanskelighetsgrad. I valg av eksempler er det lagt vekt på å ta utgangspunkt i elevens egne erfaringer og virkelighet. I hvert kapittel er det også satt av plass slik at elevene kan regne oppgavene og dermed få en mer fullverdig eksempelsamling. Boka har noen blanke sider bakerst. Her kan eleven eller klassen for eksempel skrive oppgaver med løsning innenfor andre temaer.

Den Blå Hjelperen er først og fremst tenkt brukt til repetisjon. Den grunnleggende matematikkforståelsen bør elevene bygge opp gjennom ulike arbeidsformer i klassen, men boka vil være et meget nyttig verktøy i alt arbeid med faget. En stor fordel med en slik bok er at helheten innenfor et emne er presentert samlet og ikke splittet opp i flere bøker.

Den Blå Hjelperen anbefales å bruke som tilleggsbok spesielt på 6. og 7.trinn. Videre vil boka egne seg til bruk i begynnelsen av ungdomstrinnet.

Forlag Gaidaros