Den beste dagen på mange år

dagtilbud for personer med demens i Grønn omsorg

Aldring og helse 2007 Heftet

Boka er en rapport som tar for seg prosjekter i fem kommuner med tilrettelagte dagtilbud for personer med demens. Den beskriver hvordan kommunene Horten, Vågå, Gjøvik, Kvam og Nordreisa har gjort forsøkt med såkalt grønn omsorg i tilknytning til landbruket, og hvilke erfaringer de har gjort i forbindelse med dette.

Behovet for tilrettelagte dagtilbud for personer med demens er stort.. personer med demens som er tidlig i sykdomsutviklingen, opplever ofte tradisjonelle dagtilbud i syklehjem som lite egnet. Man opplever seg selv som for frisk og velfungerende sammenlignet med de øvrige brukerne man treffer i miljøet. Det samme gjelder yngre personer med demens som ofte kan være 15-20 år yngre enn andre brukere. For disse gruppene blir det viktig å prøve ut alternative tilbud der det legges vekt på dagligdagse og tilpassede aktiviteter utenfor et institusjonsmiljø. Målet med prosjektet som omtales i denne rapporten har vært å utvikle et hensiktsmessig dagtilbud for personer med demens innen Grønn omsorg, som også ville sikre arbeidsplasser i landbruket. Dette krevde samarbeid mellom kommunale landbruksetater og helse- og sosialetater, to administrative enheter som ikke hadde erfaring med å samarbeide seg i mellom. Rapporten omtaler prosjekter i fem kommuner og formidler viktig erfaring fra hva som har fungert godt og hvilke utfordringer slike prosjekter møter.

Forlag Aldring og helse

Utgivelsesår 2007