Omtale fra forlaget
I 2011 ble betydningen av demokratisk oppdragelse synliggjort gjennom to hendelser. Den første handler om tragedien som rammet Norge da en høyreekstremist angrep en demokratisk politisk ungdomsorganisasjon 22. juli. Den andre hendelsen er arbeidet med Ungdommens maktutredning som konkluderte med å foreslå demokrati som et eget fag i skolen. I denne boka diskuterer en rekke forfattere med ulik faglig bakgrunn hvordan demokratisk medborgerskap kan innføres og gjennomføres i en norsk skole. Forfatterne presenterer politiske, didaktiske, flerkulturelle og kommunikative tilnærminger, og legger fram flere konkrete forslag til hvordan demokratisk medborgerskap i skolen kan styrkes og videreutvikles. Kjell Lars Berge er professor i tekstvitenskap ved Universitetet i Oslo. Han er professor II i literacy ved Universitetet i Stavanger. Berge har lenge jobbet med å utvikle og forske på skriving i skolen. Han har også arbeidet med å utvikle politisk retorikk som et forskningsfelt i Norge og Norden. Janicke Heldal Stray er forsker ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Stray har doktorgrad fra Pedagogisk forskningsinstitutt ved Universitetet i Oslo om demokrati i skolen. Hun er forfatter av boka Demokrati på timeplanen (Fagbokforlaget 2010).
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2012
Format Heftet
ISBN13 9788245012729
EAN 9788245012729
Språk Bokmål
Sider 256
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket