Demokrati

vilkår og virkninger

av (redaktør) og Bjørn Erik Rasch (redaktør).

Fagbokforlaget 2004 Heftet

Forfatterne tar for seg historiske linjer og aktuelle spørsmål i demokratiteorien. De diskuterer demokratiske styreformer, forutsetninger for og virkninger av demokrati, og forholdene mellom nasjonalisme, økonomisk utvikling, byråkrati, interesseorganisasjoner og demokrati. Har litteraturliste og stikkordregister.

Hva kjennetegner demokratiske styreformer? Hva er forutsetningene for demokrati? Hvilke institusjoner er legitime på nasjonalt og internasjonalt nivå om vi vil fremme folkelig deltakelse og ansvarlig styring? Hvilke virkninger har demokratiske ordninger? I boken belyses både historiske linjer og aktuelle problemer innen demokratiteorien. Forfatterne gir brede oversikter over eksisterende litteratur på en rekke felter, og bidrar med selvstendige analyser og vurderinger. Blant annet belyses forholdet mellom rettsstat og demokrati, mellom flertallsstyre og demokrati, mellom utvikling og demokrati og mellom gruppeinteresser og demokrati. Utfordringene våre demokratiske idealer møter ved landegrensene blir også grundig belyst. Fremstillingen spenner fra filosofiske diskusjoner av deliberativt demokrati og kommunitarisme, til empiriske analyser av hvorfor demokratier ikke kriger med hverandre, eller hvordan det er mulig å sikre at politikerne virkelig stilles til ansvar overfor velgerne. Knut Midgaard er professor emeritus ved Institutt for statsvitenskap, Universitetet i Oslo. Bjørn Erik Rasch er professor i statsvitenskap, Universitetet i Oslo.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2004