Omtale fra forlaget
- Hva er demokratisk medborgerskap, og hvordan kan begrepet forstås i en pedagogisk sammenheng? - Hvordan kan opplæringen i skolen tilrettelegges for at den kan bidra til å styrke elevenes demokratiske kompetanse og forberede dem til å delta som aktive demokratiske medborgere i samfunnet? Denne boken undersøker nettopp disse spørsmålene. Utgangspunktet for boken er en undersøkelse av Kunnskapsløftet og de politiske ambisjonene samfunnet har formulert for skolen som en demokratisk opplæringsinstitusjon. Teksten tar utgangspunkt både i teoretiske tilnærminger til demokratiet og i praktiske forslag til opplæring som skal fremme demokratisk medborgerskap. Forfatteren diskuterer også forholdet mellom skole og demokrati og hvordan formålsparagrafens intensjoner kan realiseres gjennom opplæringen. Janicke Heldal Stray er førsteamanuensis ved Det teologiske menighetsfakultet. Boken er en bearbeidet og utvidet versjon av forfatterens PhD-avhandling i pedagogikk ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo.
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2011
Format Heftet
ISBN13 9788245010657
EAN 9788245010657
Språk Bokmål
Sider 157
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket