Omtale fra forlaget
Denne boken består av 17 forskningsbaserte kapitler skrevet av utdanningsforskere ved seks lærerutdanningsinstitusjoner i Norge. Den handler om det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap i skolen, og er en faglig ressurssamling for lærerstudenter og lærere og alle som er interessert i skole og utdanning.
Du får lese tekster som tar for seg medborgerskapskapsbegrepets historiske og begrepsmessige utvikling i et internasjonalt forskningsfelt, inkludert globalt medborgerskap og digitalt medborgerskap og danningsfilosofiske perspektiver.
Både ferdighetsmessige og pedagogisk-filosofiske aspekter ved kritisk tenkning og etisk bevissthet blir drøftet, som problemløsningsstrategier, sannhetslære, saklighetslære og etikk og moral.
Flere av kapitlene er empirisk orienterte mot demokrati og medborgerskap og kritisk tenkning i de ulike fagene i lærerutdanningen, gjennom teoretiske og empiriske studier, der lærere, elever og lærerutdannere er informanter.
Forlag Dreyers forlag
Utgivelsesår 2023
Format Heftet
ISBN13 9788282656535
EAN 9788282656535
Språk Bokmål
Sider 469
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket