Demens før 65 år

fakta, utfordringer og anbefalinger

utviklingsprogram om yngre personer med demens

demensplan 2015

Nasjonalt kompetansesenter for aldring og helse 2012 Heftet

Demens før 65 år. Fakta utfordringer og anbefalinger Utviklingsprogram om yngre personer med demens. Demensplan 2015. Denne rapporten tar utgangspunkt i de ulike sykdommene som fører til demens hos personer under 65 år, forekomst av disse og hvilke spesielle utfordringer de medfører både for pasient, familie og samfunn. Med bakgrunn i intervjuer med pasienter, pårørende og helsepersonell, og kartlegging av eksisterende tilbud både i spesialist- og kommunehelsetjeneste, samles erfaringene og munner ut i anbefalinger om hva som bør prioriteres på de ulike områdene. Nasjonalt kompetansesenter for aldring og helse fikk i 2009 i oppdrag av Helsedirektoratet å gjennomføre et utviklingsprogram om yngre personer med demens. Programmet som er en del av Demensplan 2015, har gitt en verdifull mulighet til å lære mer om hvordan det er å få en sykdom som fører tildemens i en alder når mange fortsatt er i en yrkesaktiv del av livet. Arbeidet med programmet har gitt informasjon vi tror vil ha betydning både for helsepersonell og planleggere og vær enyttig kunnskap for å utvikle gode tilbud for yngre personer med demens og deres pårørende.

Forlag Nasjonalt kompetansesenter for aldring og helse

Serie Rapport : Nasjonalt kompetansesenter for aldring og helse