Dejlige Danmark

opplevelser fra kro til kro

Genesis 2001 Innbundet

Forfatteren har reist rundt på Sjælland og lett fram stedene han beskriver i denne boka. Han byr på anekdoter og historiske godbiter fra de mange hellige kilder, eldgamle klostre og kirker som finnes i området. Les om Broder Rus som ble innsatt som kjøkkensjef på Esrum kloster av selveste Djevelen. Møt spøkelset på Dragsholm Slott. Les om Bjørnstjerne Bjørnson som dro til den lille landsbyen Nørre Asminderup for å skrive novellen Synnøve Solbakken, og om salmedikteren Grundtvig som ble pappa 75 år gammel. Boka inneholder også oppskriftene på noen av de danske kroenes spesialiteter. Med opplysninger om adresser, telefonnummer og åpningstider på kroer, spisesteder, severdigheter og turistinformasjon.

Sjælland er Danmarks på sitt ypperste. Det har Øyvind Risvik erfart. Kroer og slott byr på store gastronomiske opplevelser og den dejlige, avslappende danske atmosfæren. På Havgården med sine stokkroser, hvitkalkede vegger og danske porselen, eller på Karen Blixens legendariske Rungstedlund.Innen få kilometer ligger det store muligheter til å finne den roen og det påfyllet en ferie skal gi, både for kropp og sjel. Risvik har lett fram stedene og byr på anekdoter og historiske godbiter fra de mange hellige kilder, eldgamle klostre og kirker som finnes i området.
Les om Broder Rus som ble innsatt som kjøkkensjef på Esrum kloster av selveste Djevelen. Han lagde så god mat at munkene spiste klosteret ut av historien.
Møt spøkelset på Dragsholm Slott. Les om Bjørnstjerne Bjørnson som dro til den lille landsbyen Nørre Asminderup for å skrive novellen Synnøve Solbakken , og om salmedikteren Grundtvig som ble pappa 75 år gammel. Og prøv gjerne oppskriftene på noen av de danske kroenes spesialiteter.

Forlag Genesis

Utgivelsesår 2001