De utrolige diagnosene

Calidris forlag 2023 Heftet

Min historie handler om varsling.
Et halvt år skulle jeg jobbe med psykisk utviklingshemmede. Kommunen hadde lagt alt fint til rette, og jeg så ingen problemer. Noen har likevel sendt bud på ekspertisen på fylkesplan. Det ble iverksatt «tiltak» på en person. Jeg protesterte, og skytset ble da rettet mot meg. Varslere hører til en ensom gruppe, for de kjenner ikke til hverandre. Først da jeg oppdaget at vi er uendelig mange, bestemte jeg meg for å skrive min egen historie.

Forfatter og skribent Edel Sæther har skrevet om medmenneskelighet og skjebner. Bokas tittel er «De utrolige diagnosene». Merkelapper og kategorisering viser systemets bruk av maktmiddel. De gode pleiere er der for å hjelpe, men «hjelpen», er avmakt. HVPU-systemet krenker «pasienten/brukeren.» Systemet er basert på total-institusjonen som innebærer krenkelser. Edel Sæther er en klok kvinne som ikke provoserer. Hun har masse erfaring - og hun prøver på dialog. Forfatteren Edel Sæther viser i boken hvor ærlig hun er.

Joar Tranøy
Psykolog/Kriminolog