Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boken tar for seg pedagogikkens vitenskapshistorie i Norge, med spesiell vekt på grunnleggelsen og utviklingen av Pedagogisk forskningsinstitutt. Personer som blir omtalt er blant annet Anna Sethne, Helga Eng, Johs. Sandven og Hans Skjervheim. Boken tar også opp positivismekritikkens betydning, og behovet for en fornyelse av faget på kritisk, empirisk grunnlag. Har litteraturliste.
Omtale fra forlaget
Presentasjon og analyse av pedagogikkens vitenskapshistorie i Norge, spesielt grunnleggelsen og utviklingen av Pedagogisk forskningsinstitutt. En drøfting også av positivismekritikken og dens betydning for fagets eksistens som vitenskap. Boka presenterer skikkelser som Anna Sethne, Helga Eng, Johs. Sandven, Torstein Høverstad, Erling Kristvik, Reidar Myhre og Hans Skjervheim, og munner ut i en oppfordring til fornyelse av fagets referanserammer, metodelære og vitenskapsforståelse i retning av en kritisk, empirisk utdanningsvitenskap.
Forlag Ad Notam Gyldendal
Utgivelsesår 1999
Format Innbundet
ISBN13 9788241710230
EAN 9788241710230
Omtalt sted Norge
Språk Bokmål
Sider 624
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket1 bokelsker følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket