De norske trygdene

framvekst, forvaltning og fordeling

av (redaktør), Aksel Hatland (redaktør), Tale Hellevik (redaktør) og Charlotte Koren (redaktør).

Gyldendal akademisk 2005 Heftet

Boken presenterer kunnskap om og perspektiver på viktige trygdepolitiske spørsmål. Boken gir svar på hva som har formet trygdene, i hvilken grad de er tilpasset befolkningens behov og de samfunnsmessige utfordringene i årene som kommer, hvordan politiske beslutninger om trygd blir truffet, hvordan trygdeforvaltningen er organisert, hvilke utfordringer som følger av kravene om skreddersøm og skjønnsutøvelse for de ansatte og for brukerne og hvilke virkninger trygdene har på inntektsfordelingen i samfunnet og på folks atferd. Boken retter seg mot studenter innenfor velferds- og sosialpolitikk ved universiteter og høyskoler. Har stikkordregister og litteraturliste.

De offentlige trygdene er en hovedpilar i den norske velferdsstaten. Alle innbyggere vil i løpet av livet motta en eller annen form for trygd ü Hvordan påvirker trygden folks adferd?ü Er du klar over at du en eller annen gang i løpet av livet vil motta en form for trygd? ü Visste du at en fjerdedel av den voksne befolkningen til enhver tid har trygd som hovedinntekt?De norske trygdene er en bok der ledende forskere på trygd og velferd presenterer kunnskap om og perspektiver på viktige trygdepolitiske spørsmål:- Hva har formet trygdene og i hvilken grad er de tilpasset befolkningens behov?- Hvordan blir politiske beslutninger om trygd truffet og i hvilken grad er trygdeforvaltningen organisert slik at de ansatte blir i stand til å utføre sine oppgaver? - Hvilke utfordringer representerer økte krav om skreddersøm og skjønnsutøvelse for de ansatte og for brukerne?- Hvilke fordelingsprinsipper hviler de ulike trygdeordningene på, og hvilke virkninger har trygdene på inntektsfordelingen i samfunnet og på folks atferd? Øvrige bidragsytere er Morten Blekesaune, Christer Hyggen, Jorunn T. Jessen, Axel West Pedersen, Anne Skevik, Lars Inge Terum og Einar Øverbye.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2005