Omtale fra forlaget
De likeverdige viser at ikke bare i det moderne samfunn, med barnehager og skoler, men i hele menneskehetens historie, har barn–barn-kontakten vært en viktig kilde til læring og utvikling. Foreldre og familie er barndommens faste punkt, mens andre barn er de sentrale læremesterne i forhold til språk og sosial kompetanse. Ivar Frønes ser på menneskehetens evolusjon og historie fra et sosialiseringsperspektiv, men fokus er det moderne samfunnet og barn–barn-kontaktens betydning i det sammensatte komplekse samfunnet. Sentral i kontakten barn i mellom er at de er likverdige i forhold til hverandre. Dette skaper visse særegne premisser for læring og utvikling. Dette er tredje utgave av De likeverdige, den første kom ut i 1994. Denne nye utgaven er omarbeidet med sikte på å gripe forskningsfronten et stykke ut i det nye århundre. Mye er skjedd i forståelsen av forholdet mellom barn det siste tiåret. Boka henvender seg til forskere og studenter i samfunnsfag, lærer- og førskole- og barnevernspedagogutdanning og andre profesjoner som har med barn å gjøre. Den er også spennende lesning for foreldre og andre som er interessert i barn og deres utvikling.
Forlag Gyldendal akademisk
Utgivelsesår 2006
Format Heftet
ISBN13 9788205361058
EAN 9788205361058
Språk Bokmål
Sider 272
Utgave 3
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket6 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket