Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boka gir en beskrivelse av norsk modernistisk musikk i perioden 1956-68. Den ser på hvordan norsk musikkliv åpnet seg for den internasjonale modernismen, hvordan konflikten mellom tradisjonalister og modernister økte, og hvordan forskjellene mellom norsk og internasjonalt musikkliv i løpet av noen få år omtrent ble visket ut. Har litteraturliste og personregister.
Omtale fra forlaget
Når begynte norske komponister å slå håndflaten eller underarmen på pianotangentene? Hvem fikk koreaneren Paik til å komme til Oslo for å sage opp et piano? Når kom elektronisk musikk til Norge? Hvordan kunne jazzmusikere inspirere komponistene? Hvorfor begynte unge komponister i 1960-årene å bruke tonale melodier i stedet for tolvtonerekker? Det måtte et kupp til for at norsk musikkliv skulle åpne seg for den internasjonale modernismen.
Året var 1959. Musikk av Stravinskij, Bartók, Schönberg og Webern var nesten ikke framført i Norge før godt etter andre verdenskrig. Etter Ny Musikk-kuppet kom denne nye musikken på konsertprogrammene, og konflikten mellom tradisjonalister og modernister økte i intensitet. På noen få heftige år var forskjellene mellom norsk og internasjonalt musikkliv nesten visket ut. Forfatteren beskriver denne musikkhistoriske perioden og gir samtidig leseren eksempler fra litteratur, teater og bildekunst.
Dr.philos. Elef Nesheim er professor i musikkhistorie ved Norges musikkhøgskole.
Forlag Unipub forlag
Utgivelsesår 2012
Format Heftet
ISBN13 9788274775527
EAN 9788274775527
Omtalt tid Etterkrigstiden 1960-1969
Omtalt sted Norge
Språk Bokmål
Sider 119
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket