David Hockney

landskaper fra nord = Northern landscapes

av (redaktør) og Knut Ljøgodt (gjendikter).

Nordnorsk kunstmuseum og Orkana 2012 Innbundet

Boka er utgitt i forbindelse med utstillingen David Hockney: landskaper fra Nord, Nordnorsk kunstmuseum, Tromsø 23. juni - 30. september 2012. Parallell tekst på bokmål og engelsk.

Den britiske maleren og tegneren David Hockney (født 1937) er av vår tids ledende kunstnere internasjonalt sett. For mange er han nok best kjent for sine bilder fra det søte liv i California. Mindre kjent er det kanskje at han alltid har vært opptatt av landskapsmaleriet; en interesse han særlig har dyrket iløpet av de siste ti årene. Hockneys fascinasjon for storslagen natur fikk ham i 2002 til å foreta en reise til Nord-Norge og Island. Dette resulterte i en serie monumentale landskapsakvareller. Fem av disse stilles ut ved Nordnorsk Kunstmuseum sommeren 2012. Denne boka presenterer David Hockney virke som kunstner og er også utstillingskatalog for utstillingen ved Nordnorsk Kunstmuseum.

Forlag Nordnorsk kunstmuseum Orkana

Omtalt sted Nord-Norge