Databehandling og statistisk analyse med SPSS

Unipub forlag 2007 Heftet

Databehandling og statistisk analyse med SPSS er en enkel, men grundig fremstilling på norsk om statistikkprogrammet SPSS. Nå foreligger 2. utgave, revidert i samsvar med nye endringer i SPSS. Hovedmålet med boken er å gjøre brukere av SPSS fortrolig med hvordan programmet kan anvendes til databehandling og statistisk analyse. Mer spesifikt skal man ved hjelp av håndboken bli i stand til å omkode variabler, behandle manglende opplysninger, skjøte opplysninger fra forskjelliga datasett, bruke syntaksfiler, gjennomføre statistiske analyser og kunne tolke resultatene meningsfullt. I tillegg er det ønskelig å bidra til at leseren etablerer gode arbeidsvaner, som å kontrollere og dokumentere hva som blir utført. Boken er i særlig relevant innenfor samfunnsfag (statsvitenskap, sosiologi, pedagogikk og psykologi), men er også egnet innenfor helsefag og økonomisk/administrative fag. Den primære målgruppen er studenter på masternivå, men boken kan også brukes på bachelornovå. Personer som skal bruke SPSS i arbeidet sitt, vil også kunne ha god nytte av boken. Knut-Andreas Christophersen er ansatt som universitetslektor på Institutt for statsvitenskap ved Universitetet i Oslo. Han har tidligere bidratt i bøkene Innføring i forskningsmetodologi (Unipub forlag) og Innføring i statistikk (Universitetsforlaget).

Forlag Unipub forlag

Utgivelsesår 2007