Danske tilstander, norske tilstander

forskjeller og likheter under tysk okkupasjon 1940-45

av (redaktør), Hans Kirchhoff (redaktør), Joachim Lund (redaktør), Lars-Erik Vaale (redaktør), Jan E. Hansen (oversetter) og Morten Gaustad (oversetter).

Press 2010 Heftet

Boka sammenligner den norske og den danske situasjonen under tysk okkupasjon i krigsårene. Den presenterer nye perspektiver og oppdatert viten, og sammenligner de viktigste begivenhetene, problemstillingene og utviklingslinjene. Med litteraturliste.

.Danske tilstander. og .Norske Tilstander. var holdepunkter når dansker og nordmenn under annen verdenskrig sammenlignet sin situasjon med forholdene i andre okkuperte land.På mange måter kunne det ha gått i Danmark som det gikk i Norge, og i Norge som det gikk i Danmark. I Danmark ga man den 9. april raskt opp å gjøre motstand; i Norge fortsatte den i noen uker. Den danske regjeringen aksepterte det tyske tilbudet om en fredsokkupasjon; Norge var i 1940 nær ved å få sin egen samarbeidsregjering, men ble i stedet styrt av Quisling og en tysk rikskommissær. Resultatet ble gjennomgripende forandringer i samfunnet. De forskjellige løsningene i de to landene fikk konsekvenser, ikke bare for den politiske og økonomiske utviklingen de neste fem årene, men også for motstandskampen, jødeforfølgelsene og rettsoppgjøret . og for hvordan ettertiden kom til å forstå de fem årene under okkupasjon. Ledende danske og norske forskere presenterer i .Danske tilstander . Norske tilstander. nye perspektiver og oppdatert viten. For første gang blir det mulig å sammenligne de viktigste begivenheter, problemstillinger og utviklingslinjer i den danske og den norske okkupasjonstidens historie.

Forlag Press

Omtalt tid 1939-1945