Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boken er skrevet i anledning professor Trygve Bergems 70-årsdag den 16. november 2008. Boken inneholder artikler som drøfter hvilke kunnskaper, ferdigheter, holdninger og danningsprosesser skolen og lærerutdanningene skal vektlegge. Et overordnet spørsmål er hvilke helhetlige modeller og perspektiver som kan nyttes i arbeidet med personlighetsutvikling i skole og lærerutdanning.
Omtale fra forlaget
Denne boka setter fokus på yrkesetisk bevissthet og praksis innenfor utdanning som er knyttet opp mot menneskelige relasjoner. Artikkelsamlingen bærer preg av at bidragsyterne kjenner Trygve Bergems grunnholdning og tenkning. Boka har dermed fått et allsidig og spennende, men allikevel helhetlig fokus.Artiklene i denne boka bidrar til debatt om hva som er nødvendig i arbeidet for å utruste for læreryrket. Forfatterne drøfter hvilke kunnskaper, ferdigheter, holdninger og danningsprosesser skolen og lærerutdanningen skal vektlegge. Et overordnet spørsmål er hvilke helhetlige modeller og perspektiver som kan nyttes i arbeidet med personlighetsutvikling i skole og lærerutdanning.Sentrale spørsmål som blir drøftet inkluderer blant annet:Hva særmerker pedagogisk virksomhet?Hvilke relasjoner står lærere i?Kan det å være opptatt av mellommenneskelige relasjoner i pedagogikken stå i konflikt med skolens faglige arbeid?Går profesjonalitet bare på faglig undervisningsoppgaver, eller favner den videre for å sette gode og varige spor etter seg i barnets sinn?Hvilke kontekster bør en ta hensyn til i tiltak for å fremme lærerens personlige utvikling?
Forlag Gyldendal akademisk
Utgivelsesår 2008
Format Heftet
ISBN13 9788205380592
EAN 9788205380592
Språk Bokmål Nynorsk Flerspråklig Engelsk
Sider 260
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket