Omtale fra forlaget
Boken er ment som bidrag til den sosialpedagogiske diskursen spesielt, og den pedagogiske diskursen generelt. Dannelsesbegrepet har fått en renessanse de siste årene. Mathiesen ønsker å vise at sosialpedagogikken har sin dannelsesfilosofi. Lykurg, Platon og Aristoteles presenteres som sosialpedagogikkens forfedre, og som inspirasjonskilde for sosialpedagogikkens første talsmenn i Tyskland. Karl Mager, Friedrich Diesterweg og Paul Natorp anses å være blant de første. Boken tar utgangspunkt i nyere tids forståelse av uttrykket sosialpedagogikk. Her stilles blant annet spørsmålet om sosialpedagogikk betyr styring av individet. Sammen med oppfatningen om at sosialpedagogikk eksisterer i en moderat og en autoritær variant, viser Mathiesen at dette aktualiserer viktige problemstillinger i pedagogisk filosofi. Med et kapittel om dannelsesbegrepet utgjør bokens første kapitler en referanseramme som kan leses inn i presentasjonen av sosialpedagogikkens dannelsesfilosofi. I bokens siste kapittel presenteres Paul Natorp. I hans dannelsesfilosofi belyses noen av de spørsmålene og problemstillingene som stilles i de foregående kapitlene.
Boken hører til i kategorien pedagogisk filosofi/pedagogisk idéhistorie. Den er relevant for pedagogikkstudiene ved høgskoler og universitet.
Forlag InfolitenBok
Utgivelsesår 2018
Format Heftet
ISBN13 9788293245094
EAN 9788293245094
Språk Bokmål
Sider 215
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket