Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Forfatteren argumenterer her for at subjektivismen, eksistensialismen eller den ontologiske hermeneutikk bør bli premissleverandørene innenfor pedagogikken og det å drive dannelsesinstitusjoner, og slik fokusere på verdier som kan gi barn og ungdommer som er gode mennesker fremfor gode produsenter. Har litteraturliste.
Omtale fra forlaget
Denne boken omkring dannelse representerer en reaksjonær stemme innenfor dagens dannelsesdiskurs. Boken hevder vi igjen må børste støvet av fortidens tankekraft i tradisjonen etter Konfutse (551-479 f.Kr.), Aristoteles (384-322 f.Kr.), Kant (1724-1804), Hegel (1770-1831), Kierkegaard (1813-1855), Nietzsche (1844-1900) og Gadamer (1900-2002). Subjektivismen, eksistensialismen eller den ontologiske hermeneutikk bør igjen bli premissleverandørene innenfor pedagogikken og innenfor det å drive dannelsesinstitusjoner. De siste års stortingsmeldinger omkring barnehage og skole omtaler barna i dette landet med finansielle termer som investering, avkastning og produsenter. Våre dannelsesinstitusjoner bør igjen begynne å se på barna som verdifulle uavhengig av deres fremtidige produksjonspotensial.
Forlag Norsk pedagogisk forl.
Utgivelsesår 2012
Format Heftet
ISBN13 9788299856324
EAN 9788299856324
Språk Bokmål
Sider 371
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket