Dannelse og dyder

enkle veier til karakterdannelse

håndbok for lærere, foreldre og andre som ønsker å utgjøre en forskjell for barn og unge

av (forfatter), Brit J. Drageset (gjendikter) og Linda S. Kragh (gjendikter).

Spiren forl. 2009 Heftet

Denne boken inneholder aktiviteter og øvelser som utvikler karakter og som lett kan tilpasses fra førskole til ungdomsskole. Den presenterer 52 dyder som er verdsatt av alle kulturer og tradisjoner som "det beste i oss". Den tar sikte på å hjelpe barn og unge til å utvikle dydene, gi dem styrke til å ta moralske valg, forholde seg til tap og sorg og løse problemer ut fra sin egen indre styrke. Den inneholder blant annet suksesshistorier og eksempler fra rundt om i verden, og tips for forvandling av bøllete atferd.

The Virtues Project(tm) er hedret av FN som en modell for familier i alle kulturer. Nå tilbyr de håndboken "Dannelse og Dyder - enkle veier til karakterdannelse" for veiledere, lærere, omsorgspersoner og ungdomsledere. Boken Tilbyr karakterdannende aktiviteter og øvelser som er enkle å bruke for alle klassetrinn. Den omhandler 52 dyder verdsatt av alle kulturer og tradisjoner som "det beste i oss". Hjelper barn og ungdom til å utvikle dydene - deres indre verdifulle egenskaper. Gir barn styrke til å ta moralske valg og løse problemer ut fra sin egen indre styrke. Inspirerer til respekt, medfølelse, rettferdighet og samarbeid hos barn i alle aldre. Boken komplimenteres av de fargeglade "Dydekortene for barn og unge".

Forlag Spiren forl.

Utgivelsesår 2009