Dager og netter blandt kunstnere

GYLDENDAL NORSK FORLAG 1943 Innbundet

Forlag GYLDENDAL NORSK FORLAG

Utgivelsesår 1943

Edvard Munch i Monte Carlo

......... I hendene hadde han alt til faget henhørende. En diger malerkasse, feltstol, paraplyer. Den lange malerparaplystokken med blinkende stålspyd, skulde også den i kupéen? Jo da, alt bør man ha i kupéen.
Hans proppfulle vadsekk gapte over et ufordøiet beatrise-kokeapparat. Kanskje han førte petrolium med også. Jeg fantaserte straks om både steking og baking i kupéen. Men gudskjelov var den tiurkylling han pakket ut, allerede stekt.

Th. Kittelsen

Han traff jeg naturligvis også i München. - I Café Probst. Han var mager og tynn. Et skarpt ansikt, usedvanlig lyse blå øine.
Han satte sig bare en tredjedel inn på stolen, urolig og forlegen. Tok en fyrstikk og dyppet den i kaffen eller vannglasset og tegnet på marmorbordet.
Men opdaget at det ikke syntes så godt, tok han en blyant.
Talte vi til ham, kom han likesom tilbake fra en lengere reise.

Med et drømmende smil satt Munch og så på vinen i sitt glass. Som fra et evig opkomme steg fine perlesøiler op mot overflaten.
"Hvor en blir bedre og edlere ved å være mett, ved å sitte i stort lys, å se rike nydelige, ubekymrede mennesker rundt om. Å, hvor de er brutale som tuter oss inn i våre forpinte hjerner at kunstnerne skal ha det vondt. Torne- og tidselveien skal de gå. Hvilken romantisk, nederdrektig løgn! Fordi om Millet sultet og frøs og dog malte herlige bileder, så er Corot derfor ikke mindre stor med sin rikdom og sine renter.
Det gjelder en ting - under savn, sykdom og kritikkløs kritikk aldri å glemme, hvorfor vi er blitt malere."

I lengere tid hadde han villet male erindringen om en solnedgang. Rød som blod. Nei, det var levret blod. Men ikke en vilde føle det samme som han. Alle vilde tenke på skyer. Han snakket sig trist om dette som hadde grepet ham med redsel. Trist, fordi malerkunstens fattige midler strakk aldri til. "Han higer efter det umulige og har fortvilelsen til religion," tenkte jeg, men rådet ham til å male det. - Og han malte sitt "skrik".