Dagbok fra andre verdenskrig 1939-1945

en ung oslokvinnes beretning

av (forfatter) og Thale Hielm Diesen (redaktør).

Kolofon 2019 Innbundet

Gerd Øfwerman Diesen
1. september 1939 - for over 80 år siden startet andre verdenskrig med invasjonen i Polen som utgangspunkt. Samme dag begynte forfatteren av denne boken å skrive sin første dagbok. Til sammen ble det tre dagbøker før andre verdenskrig var over høsten 1945. Mellom disse to permene kan vi få et innblikk i hvordan en ung kvinne som bodde og arbeidet i Oslo opplevde denne tiden.

Hun skriver lett og ledig og legger ikke skjul på sterke følelser om det så er sinne overfor okkupantene, angst og bekymringer for sin lillebror som er aktivt med i Milorg eller savn og lengsler etter den store kjærligheten. Til tider er hennes beretninger svært interessante historisk sett og enkelte ganger er boken preget av tradisjonell dagbok stil - i en tid da hverdagutfordringene var helt annerledes enn i dag.

Thale Hielm Diesen
Hvem er jeg? Bortsett fra å være niese til forfatteren og redaktør av denne boken - er jeg pensjonert psykiatrisk sykepleier med fokus på angst og depresjon. Min spesialkompetanse fikk jeg ved Statens Utdanningssenter for Helsepersonell på Bygdøy i Oslo - nå Holocaust Senteret - som under krigen var Vidkun og Marie Quislings bolig. Som etterkrigsbarn med to foreldre i motstandsbevegelsen var mye av min oppvekst preget av andre verdenskrig og min nysgjerrighet og interesse for denne tid slutter aldri.

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2019