Omtale fra Den Norske Bokdatabasen
Boka inneholder en undersøkelse av tre sjuendeklassegutters bruk av læringsstrategier i arbeid med tekster. Guttene blir spurt om hvordan bruk av læringsstrategier har betydning for deres læring og tekstforståelse. I analysen kommer forfatteren fram til følgende: Guttene opplever læringsstrategier som et kognitivt hjelpemiddel, bruk av læringsstrategier gir økt motivasjon for å arbeide med tekst, og gir i tillegg økt mestringsfølelse. Har litteraturliste.
Omtale fra forlaget
I denne studien får vi møte tre gutter fra sjuende trinn. Dette er gutter som har lang erfaring med å bruke læringsstrategier i arbeid med tekster. Spørsmålet Elin Moen stiller er hvordan de opplever at dette har betydning for deres tekstforståelse og læring.
I analysen av datamaterialet kommer Elin Moen fram til tre kategorier. For det første finner hun at guttene opplever læringsstrategier som et kognitivt hjelpemiddel: De hjelper dem til å organisere stoff, hjelper dem når de skal tilegne seg nytt stoff og hjelper dem til å jobbe med krevende tekster. For det andre finner hun at bruk av læringsstrategier bidrar til å øke motivasjonen for å jobbe med tekster: Guttene opplever at en tekst som i utgangspunktet kan være kjedelig eller vanskelig, blir morsom og spennende når den blir jobbet med ved hjelp av læringsstrategier. For det tredje, opplever guttene at bruken av læringsstrategier bidrar til mestringsfølelse: Med læringsstrategier som utgangspunkt opplever guttene at de alltid kan forholde seg til og skrive noe om en tekst. Dette gir en følelse av mestring. De kan vise at de får til noe i kraft av egen innsats.
Hensikten med denne skriftserien er å presentere eksemplar på forskning som kan gi en dypere forståelse av ulik undervisningspraksis i klasserommet. Klasseromsforskningen belyser viktige og komplekse prosesser innen utdanningssystemet som ofte er usynlige. Det er derfor viktig at en stadig får ny viten om disse prosessene.
Forlag Tapir akademisk forlag
Utgivelsesår 2006
Format Heftet
ISBN13 9788251922197
EAN 9788251922197
Serie Skriftserien Klasseromsforskning (17)
Språk Bokmål
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket