D-01968 Niemtsch

Aschehoug 2006 Innbundet

Georg Norden er en 58 år gammel forlegger på leting etter sin historie i Tyskland. Moren er endelig død, og han er på jakt etter hennes fortid og sannheten om sine tidligste år. Reisen fører han til Niemtsch, der han bodde de tre første årene av sitt liv. Moren var gift med en tysk soldat under andre verdenskrig, men i 1948 reiser hun og sønnen hjem igjen til Norge. Med i bagasjen har Norden et manuskript skrevet av en tidligere barnesoldat, en afrikansk flyktning som insisterer på å fortelle i detalj om sin fortid som torturist og bøddel. Dette skaper gjenklang, frykt og skepsis i hovedpersonen.

Georg Norden, en 58 år gammel forlegger, reiser til Tyskland på leting etter sin historie etter at moren dør. Han.er på jakt etter morens fortid og sannheten om sine tidligste år. Reisen fører ham til landsbyen Niemtsch i det sørøstlige Tyskland, der han bodde de tre første årene av sitt liv. Moren giftet seg med en tysk soldat under andre verdenskrig, men i 1948 rømte hun og sønnen hjem igjen til Norge. I bagasjen bærer Norden med seg et manuskript skrevet av en tidligere barnesoldat, en.flyktning som insisterer på å fortelle i detalj.om sin fortid som torturist og bøddel, noe som både skaper gjenklang, frykt og skepsis i hovedpersonen.
D-01968 er en roman om fortielser, løgner, taushet og vanskelighetene med å leve i sannhet.
Sverre M. Nyrønning er journalist, har jobbet mange år i NRK og har siden 2002 drevet Communicatio Forlag. Han skrev flere skjønnlitterære bøker på 1990-tallet.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788203191640