Cruise i paradis

fortellinger

av (forfatter) og Jon Rognlien (gjendikter).

Gyldendal 1999 Innbundet

Forfatteren går tilbake til barndommens uskyld, cruiser i maskulinitetens ensomme landskap, slipper til farseaktige glimt fra det dekadente showbusinesslivet og tilbyr skildringer av brutal død i 40 historier.

Sam Shepard, berømt skuespiller og skuespillforfatter, går tilbake til barndommens uskyld, cruiser i maskulinitetens ensomme landskap, slipper til farseaktige glimt fra det eksklusive showbusinesslivet og tilbyr skildringer av brutal død i de 40 lyriske historiene i denne boka. Cruise i paradis er blitt karakterisert som en helhet der hver tekstdel bidrar til det samlede inntrykket, en slags fri, musikalsk improvisasjon, der bilder og temaer kommer igjen og igjen, skaper ekkovirkninger og er klangbunn for hverandre. Landskapet er det nordamerikanske, fra et hotellrom i Sør-Dakota til en grenseby i Mexico. Shepard utnytter villmarkens brutale skjønnhet og de store åpne rommene langs landeveien som ramme for historiene sine. Han har skrevet 45 skuespill. Blant de mest kjente og spilte er Curse of the Starving Class og Fool for Love. Han fikk Pulitzerprisen i 1979 for dramaet Buried Child og Gullpalmen for manuskriptet til filmen Paris, Texas i Cannes i 1984.

Utgivelsesår 1999

• "Glassklokken" av Sylvia Plath
  • "Skråninga - roman" av Carl Frode Tiller
  • "Redderen i rugen" av J.D. Salinger
  • "Før du sovner - roman" av Linn Ullmann
  • "Den skarpsindige lavadelsmann don Quijote av la Mancha" av Miguel de Cervantes Saavedra
  • "Frøken Smillas fornemmelse for snø" av Peter Høeg
  • "American psycho" av Bret Easton Ellis