Cruelty has a human heart

av (forfatter), Lars Fr.H. Svendsen (medforfatter) og Lars Elton (medforfatter).

Grapefrukt forl. 2014 Heftet

22 juli 2011 begikk en ung norsk mann de grusomste handlinger. Vi responderte med rosetog, og ord om mer kjærlighet, mer åpenhet. Men etter hvert syntes kunstner Lise Bjørne Linnert det virket som vi ble mest opptatt av egen snillhet og gode reaksjoner. Hvor ble det av aggresjonen, frustrasjonen, urettferdigheten? De andre følelsene? For er ikke vi som alle andre?

Hun klippet ut avisartikler, søkte i historisk materiale og fant stoff som utfordret selvbildet vårt - i massevis. Det ledet henne til Lars Fr Svendsens bok "Ondskapens filosofi" og en forespørsel om han ville samarbeide med meg om et kunstprosjekt: Cruelty Has a Human Heart.

Kjernen for Cruelty Has a Human Heart er 83 sitater samlet inn med stor bredde og lang tidsramme, en kakofoni av stemmer, kjente og ukjente - politikere, historikere, filosofer, mordere og torturister så vel som vanlige folk, setter ulike ord og refleksjoner på ondskap. I workshops har vi invitert til diskusjon om temaet og 83 ulike hender - unge, eldre, kvinner og menn - har deretter skrevet og sydd sitatene på fargede lerretsbiter. De broderte lappene fyller en 3 x 6 m konstruksjon når de vises, som sist i grunnlovsjubileumsutstillingen "1814 Revisited - The Past is Still Present".

Boka Cruelty Has a Human Heart er fylt av sitater, refleksjoner, samtaler, foto, deltagere.
Kritiker og journalist Lars Elton bidrar med intervjuteksten: "Om menneskeligheten i det onde".
Lars Fr Svendsen har skrevet essayet : "Ondskapens filosofi".
Det onde er ubehagelig å forsøke å forstå, det er lettere å holde det på avstand, tenke at tilhører "andre", og ikke oss.
Boka inviterer til å fortsette samtalen og oppmerksomheten på også denne delen i oss mennesker - det onde.

Forlag Grapefrukt forl.

Utgivelsesår 2014