Omtale fra forlaget
Christian Skredsvig (1854-1924) er mest kjent for sitt ikoniske bilde Seljefløyten. Hans kunstnerskap er imidlertid svært omfattende, mangfoldig og av internasjonalt format. Anne Vira Figenschou skriver om årene i Paris og Fleskum-sommeren 1886. Kjersti S. Sissener behandler hans forfatterskap og årene i Eggedal, samt utsmykningen av Nationaltheatrets foyer. Øystein Sjåstad tolker et av Skredsvigs hovedverk, Menneskens Søn. Christian Skredsvig har aldri vært bredere presentert i norsk kunstlitteratur, og praktboken dekker hele hans oeuvre med en egen katalogdel på nærmere 600 verk.
Forlag Orfeus
Utgivelsesår 2018
Format Innbundet
ISBN13 9788293140511
EAN 9788293140511
Omtalt tid 1900-1945 1800-tallet
Omtalt sted Norge
Omtalt person Christian Skredsvig
Språk Bokmål
Sider 414
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Maleriet Seljeføyten er nok motivet de fleste av oss først og fremst forbinder med Skredsvig. Denne flott illustrerte boka viser likevel hvor stor bredde det var over kunsten hans. Boka åpner og slutter med å ta for seg to helt spesielle og svært så forskjellige verk. Det første er det naturalistiske, men likevel så symboltunge Menneskens søn som tilsynelatende viser Kristus' inntog på et vanlig norsk gårdstun. Et av de siste kapitlene tar for seg takmaleriene Døgnets tider Skredsvig utførte i rokokkostil for tilskuerfoyeren i Nationaltheatret 1899.
Resten av boka følger Skredsvig kronologisk med særlig vekt på tiden i Paris og forholdet til hans to ektefeller, Maggi og Berte. Selv om reproduksjonene er det viktigste ved boka, er det også verdt å få med seg teksten, som gir god bakgrunn for å forstå hva som inspirerte Skredsvig til enhver tid. Helt lettleste er disse kapitlene likevel ikke.
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket4 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket