Cécile de Béranger

Licentia 2009 Innbundet

Denne boken handler om å bli godtatt som man er, i et land der religiøse og kulturelle verdier fremdeles fanger utypiske individer i tvangstrøyer. Hovedpersonen er et bevis på at enkeltskjebner faktisk kan flytte fjell.

Karakteren Cécile er inspirert av et barndomsminne fra Belgia. Da navnet hennes kom opp i min fantasi, var jeg faktisk veldig syk, men inspirasjonen var så sterk at hun ikke slapp meg. Som katolikk, har jeg selv sanset en del av de konfliktene som Cécile sliter med. Cécile ligner ikke på meg, tvert imot. Hun er derimot et viktig redskap for å rette søkelyset på de holdningene som faktisk preger katolske land fortsatt. "Godta meg som jeg er" er et motto som går igjen - ikke så enkelt i land der religiøse og kulturelle verdier fremdeles fanger utypiske individer i tvangstrøyer. Vakre ord alene skaper ikke fred. Det er like viktig med respekt og aksept av alle individer. Cécile er et bevis på at enkeltskjebner faktisk kan flytte fjell. Bonne lecture. Gud har gitt meg et skap med mange skuffer. Noen var fylt opp med minner og kunnskap, andre var tomme. Dem har jeg fylt med nye erfaringer og muligheter. Noen skuffer måtte ryddes og tømmes. De inneholdt bitterhet og dårlige erfaringer, smerte og negative tanker. Jeg rydder fortsatt og fyller noen med smil og ettertanke. Med kjærlighet, Bibi

Forlag Licentia

Utgivelsesår 2009