Catch 99

fra mine reiser inn i og ut av psykoser

Lanser forlag 2011 Heftet

Bokas første del tar for seg viktige hendelser i forfatterens liv, både innenfor og utenfor psykiatrien, andre del inneholder sanger, og tredje del en samling artikler.

Fra mine reiser inn i og ut av psykoser Noen sa engang at når verden er så ond og urettferdig er det ikke først og fremst fordi de onde gjør så mye ondt, men fordi de gode gjør så lite. Kanskje, delvis. Men jeg vil hevde at årsaken er like mye at de gode ikke kan beherske seg. I troen på at man kjemper for en god sak blir mennesker blinde, og lar målet helliggjøre middelet. Og der oppstår kimen til nytt hat og ny urett. Jeg er ingen helt, snarere en anti-helt. Men jeg har i en årrekke blitt stående i fremste rekke i en rettferdig sak, nemlig psykiatriske pasienters rett til å bli behandlet som likeverdige med andre, med rett til selv å bestemme viktige ting i sitt eget liv, selv om man blir ansett som gal. En dag vil dette være selvfølgelig, men slik er det ikke i dag. Underveis i dette arbeidet har jeg mottatt mange betroelser, og av og til sett dypt inn i menneskers liv. Svært lite av slikt går jeg videre med. Jeg har lyst til å ta deg som leser med innenfor murene på et psykiatrisk sykehus, til å gi deg glimt inn i enkelte viktige hendel-ser i mitt liv både innenfor og utenfor psykiatrien. Dette er ikke noen fullstendig selvbiografi, men jeg forteller ting som ingen andre kunne fortalt. Jeg tror ikke på helter, og jeg tror ikke på skurker. Som mennesker har vi alle både det gode og det onde i oss. Jeg kan ikke forklare min egen galskap. Det kan ikke de normale heller. Derfor blir denne boka slik den er. Men kanskje interessant og lærerik likevel?

Forlag Lanser forlag

Genre Personlige beretninger