Omtale fra forlaget
Carl Vilhelm Boye Holst hadde et sterkt engasjement for at den norske skolekulturen måtte tilpasse seg barna og ikke motsatt. Han går i dybden når han argumenterer for at skolekulturen blir vanskelig å leve innenfor når den organiseres i kunstige fagområder der barna vanskelig finner den nødvendige mening og sammenheng. Denne boken tar utgangspunkt i Holsts tanker og lar dem møte dagens norske skolepolitikk. Dette møtet fremtvinger en del ubehagelige spørsmål som viser at dagens situasjon er mere alvorlig enn den Holst påpekte i sin samtid. Forfatteren løfter i denne boken ned en viktig stemme fra det pedagogiske mørkeloft i et forsøk på å tilføre de pedagogiske grunnlagsdiskusjoner nødvendige og viktige innspill. Holst tør å fremme radikale endringsforslag innenfor en skoletenkning han opplever som lite human. Skolepolitikkens positivistiske tilbøyeligheter overser det vesentlige grunnlaget for å bygge en levelig og god skolekultur; barnas følelser og deres søken etter verdighet og skjønnhet i sine liv.
Boken henvender seg til alle som forsker, arbeider og studerer innenfor barnehage- og skolefeltet.
Forlag Embla akademisk
Utgivelsesår 2020
Format Heftet
ISBN13 9788293689089
EAN 9788293689089
Omtalt person Carl Vilhelm Holst
Språk Bokmål
Sider 175
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket