Bygningsakustikk

et grunnlag

Tapir akademisk forlag 2002 Heftet

Lydtekniske forhold i bygninger opptar de fleste mennesker. Denne boka behandler disse aspektene og inneholder dessuten emner fra generell svingnings- og bølgelære og måleteknikk. Boka er lagt opp som en videregående lærebok, men kan også brukes som oppslagsverk. Med symbolliste og stikkordregister.

Hvor god er lydisolasjonen mot dine naboer? Har rommet du sitter i nå god akustikk? Lydtekniske forhold i bygninger opptar de fleste mennesker. Bygningsakustikk . et grunnlag behandler disse aspektene og er lagt opp som en videregående lærebok, men det er også mulig å bruke den som et oppslagsverk. Boken inneholder dessuten emner fra generell svingnings- og bølgelære og måleteknikk. Disse emnene kan også anvendes på andre områder innen fagfeltene akustikk og vibrasjoner. Tor Erik Vigran er professor emeritus ved NTNU og arbeider med akustikk ved Institutt for teleteknikk. I 1980 ble han utnevnt til dosent ved Elektroteknisk avdeling, NTH, og i 1984 til professor i akustikk samme sted. Stillingen ble opprettet med et særlig ansvar for undervisning i akustikk ved andre avdelinger. Forfatteren har derfor, foruten undervisning ved sitt eget fakultet, gitt kurs i teknisk akustikk (lyd og vibrasjoner) for maskin- og byggstudenter og i videregående bygningsakustikk. Han har vært gjesteprofessor ved University of Salford, England (1987-88) og ved Katholieke Universiteit Leuven, Belgia (1995-96).

Forlag Tapir akademisk forlag

Utgivelsesår 2002