Bygging av mestringstillit

en metodebok om mestring av rusproblemer

Gyldendal akademisk 2000 Heftet

Boka er ei innføring i en metode til å forstå og endre et problematisk forhold til rusmidler. Metoden gir mulighet til å se nærmere på de kreftene som i den faktiske hverdagen leder til rusbruk. Ved å se nærmere på slike hverdagslige øyeblikk, kan vi bedre skjønne hvilke krefter som presser i retning av rus, og vi kan også lære mer om hvilke motkrefter som kan settes inn i disse øyeblikkene. Boka er ei metodebok for personer som selv vil jobbe med et problematisk forhold til rus og for konsulenter og behandlere. Mer generelt er den ei innføringsbok i kognitiv-atferdsmodifikasjon. Har litteraturliste og stikkordregister.

Bygging av mestringstillit gir oss en praktisk metode til både å forstå og endre et problematisk forhold til rusmidler. Verktøyet gir mulighet til å se nærmere på de kreftene som i den faktiske hverdagen leder til rus. For det er i hverdagen . i møtet med gutta på puben, ved synet av langerens bil eller etter krangelen med kona . utfordringen ligger. Ved å se nærmere på slike hverdagslige øyeblikk, kan vi bedre skjønne hvilke krefter som leder mot rus, men vi kan også lære mer om hvilke motkrefter som kan settes inn i disse øyeblikkene. Slik vises vi hvordan ønsket om et endret forhold til rus kan omformes til praktiske ferdigheter i hverdagen, og vi lærer mer om hvordan vi kan etablere lystbetonte alternativ til inntaket av rusmidler. Bygging av mestringstillit er en metodebok for personer som selv vil jobbe med problematisk forhold til rus, og for konsulenter og behandlere. Mer generelt er det en innføringsbok i kognitiv-atferdsmodifikasjon.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2000