Boka handler om området ved Damsgårdssundet, et tidligere arbeiderklassestrøk i Bergen, i perioden 1920-1950. Mennesker som vokste opp her deler sine historier om barndomsminner og strøkets særegenheter.

Området ved Damsgårdssundet var i mange tiår preget av skipsfart og industri. Det var et typisk arbeiderstrøk, der de fleste fedrene arbeidet i tradisjonell industri, mens morene var hjemme og tok seg av husstell og store barneflokker. Langs sundet lå industribedriftene tett i tett, i gatene lagde ungene liv og røre. Bydelen ved Damsgårdssundet gir et tidsriktig bilde av det som var særegent ved dette området den gang Damsgårdsveien var byens travleste industrigate. I gatene rundt sundet og oppover mot Løvstakken slo folk seg ned for å arbeide i industribedrifter som BMV, Union, Sabben, Campelen, Blikken, Kavli, IFA eller Førde'n. I dag bygger BOB morgendagens bydel her. Tidligere tiders industribygg må vike for moderne boliger i sjøkanten. Snart vil de fleste spor etter gamle dager være borte for alltid. Kronvikens Kameratklubb og Damsgårdssundet Historiske Forening har funnet fram til de gode fortellerne som i denne boken sjenerøst deler sin livshistorie og sine opplevelser fra gamle dager med oss. Den historieinteresserte leser får gjennom denne boken økt kunnskap om området fra de tidligste tider og fram til vår moderne tid. Hovedvekten i boken ligger imidlertid på de gode historiene, de morsomme barndomsminnene og de særegenheter som ga og gir dette området sin helt spesielle koloritt. Mennesker som hadde sin oppvekst i området mellom 1920-1950, arbeidsfolk og bedriftsledere bidrar i denne boken med sine historier.

Forlag Bodoni

Omtalt tid 1900-1945 Etterkrigstiden