Butikken i Kelly Lake og andre historier

av (forfatter) og Paal Bjelke Andersen (oversetter).

H//O//F 2017 Heftet

Butikken i Kelly Lake og andre historier inneholder tekster av kunstaktivisme-antropologen Chris Kraus. I syv tekster undersøker hun drivkraften til ulike aktører i ulike kunstmiljøer, og hvordan aktiviteten deres forholder seg til små og store praktiske problemstillinger og hierarkier innenfor kunsten og samfunnet for øvrig. Historiene strekker seg fra kunstnerdrevne gallerier i Los Angeles og Mexicali i Mexico, via en nedlagt landhandel i Kelly Lake og en bondegård knyttet til et folkebibliotek i Syracuse, til en klippe ytterst i havgapet på New Zealand. Underveis diskuterer Kraus, implisitt og eksplisitt, kunstens forhold til det lokale og det globale, periferi og sentrum, og ikke minst hvordan en virksom kunstaktivisme skal kunne arte seg.

Butikken i Kelly Lake og andre historier er et nytt, tidligere upublisert bokmanus av Chris Kraus, satt sammen for Møllebyen litteraturfestival 2017, som består av tekster hun de seks siste årene har publisert som pamfletter og i tidsskrifter og kataloger.

Chris Kraus er forfatter, filmskaper, kunstkritiker, kulturteoretiker og ikke minst redaktør for serien Native Agents på forlaget Semiotext(e). Hun har blant annet skrevet romanene I Love Dick, Aliens & Anorexia, Torpor og Summer of Hate, hvorav I Love Dick kom ut på norsk tidligere i år.
Boken er oversatt av Paal Bjelke Andersen og designet av Eller med a.

Forlag H//O//F

Utgivelsesår 2017