Bush-revolusjonen

i amerikansk utenrikspolitikk

Aschehoug 2004 Innbundet

Forfatteren tar for seg den amerikanske presidenten, George W. Bush og hans utenrikspolitikk. Han bruker uttrykket "Bush-revolusjon" for å beskrive den markante forandringen som har funnet sted i USAs utenrikspolitikk siden 2001 og da særlig med vekt på hendelsene rundt terrorangrepet den 11 september. Angrepet på amerikansk jord skulle bli starten på en ny aggressiv utenrikspolitikk for Bush-administrasjonen. I boken viser forfatteren hvilke faktorer som har spilt inn i endringen og hvilke følger den har fått for samarbeidet mellom Europa og resten av verden.

Ingen amerikansk president har i nyere tid forårsaket slik debatt og så sterke reaksjoner internasjonalt som George W. Bush. Fra å være et ubeskrevet blad i utenrikspolitisk sammenheng, har han ledet gjennomføringen av en av de mest markante kursendringene i amerikansk utenrikspolitikk noensinne. Svein Melby gir en velskrevet og velfundert innføring i bakgrunnen for, årsakene til og konsekvensene av den dramatiske endringen. Han går særlig inn på hvordan 11. september 2001 forandret USA og var en utløsende faktor for Bush-administrasjonens nye og tøffe utenrikspolitikk. Krigen i Irak var et logisk resultat av dette, noe som igjen har påvirket samarbeidet mellom Europa og USA. Det er ikke uten grunn Svein Melby har gitt sin bok tittelen Bush-revolusjonen.

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788203229497