Omtale fra forlaget
Hvordan møter vi mangfoldet i skolen? Hvilken betydning har den vi er, for vår lærergjerning? Hvilken makt har vi som lærere, og hvordan reflekterer vi over denne makten? Hvilken rolle spiller våre følelser for vår utøvelse av læreryrket? Hva sier vi til foresatte som ønsker fritak? I boken Burde vi det? stiller forfatteren spørsmål som det er viktig for lærerstudenter, praksisstudenter og ferske lærere å reflektere over, knyttet til deres møte med skolen – elevene, de foresatte, deres kolleger og systemet. Med et fokus på og med menneskerettighetene som rammeverk for lærerens mange valg har ikke boken så mange svar, men legger opp til refleksjon over spørsmål om mange av de viktige sidene i, ved og på skolen. Blant temaene som tas opp i boken, er gratisprinsippet og skolens muligheter til å drive sosial utjevning, lekser, anmerkninger og karakterer samt etiske utfordringer i forbindelse med alt fra ufrivillig skolefravær og vold i skolen til meldinger til barnevernet. Boken er skrevet for studenter i praktisk-pedagogisk utdanning, i grunnskolelærer- og lektorutdanningene samt for ferske lærere. Christian Lomsdalen er ph.d.-stipendiat i religionsdidaktikk ved Universitetet i Bergen etter mange år som lærer i grunnskolen og videregående skole. Han er også leder for Human-Etisk Forbund og leder en populær podkast, Lektor Lomsdalens innfall. Bokens nettside: burdevidet.no
Forlag Fagbokforlaget
Utgivelsesår 2024
Format E-bok
ISBN13 9788245055955
EAN 9788245055955
Språk Bokmål
Sider 193
Utgave 1
Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!
Ingen diskusjoner ennå.
Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket0 bokelskere følger dette verket.
Se alle bokelskere som følger dette verket