Bunden af en takskyld uden lige

om svenskspråklig Ibsen-formidling 1857-1906

av (redaktør), Knut Brynhildsvoll (redaktør) og Roland Lysell (redaktør).

Aschehoug og Senter for Ibsenstudier 2005 Innbundet

Artiklene i denne boken tar for seg Ibsen-resepsjonen i Sverige gjennom Ibsens forfatterskap og frem til hans død i 1906. Blant bidragsyterne er en rekke fremstående svenske og finske forskere, som tar for seg hvilken rolle Ibsen har spilt innenfor svenskspråklig forsking, kritikk og teatervirksomhet. Artiklene belyser hvor viktig Sverige ble for Ibsens vei til internasjonal anseelse som en av vestens fremste moderne dramatikere.

I denne antologien tar en rekke fremstående svenske og finlandssvenske forskere for seg hvilken rolle Ibsen har spilt innen svenskspråklig forskning, kritikk og ikke minst teaterhistorie. De enkelte artiklene befatter seg blant annet med Ibsen og svensk kvinnebevegelse, Ibsen og Ibsen-regissørene August Lindberg og Ludvig Josephson, og omstendighetene omkring urpremierene på John Gabriel Borkman på det svenske og finske teatret i Helsingfors høsten 1896.
Artiklene i denne boken gir et bredt fasettert bilde og en inngående forståelse av hvordan Ibsens ry ble grunnlagt og videreført nettopp gjennom svensk kritikk og svenske teateroppførelser. Dermed tilføres skandinavisk og internasjonal Ibsen-forskning avgjørende nye innsikter som vil være et viktig grunnlag for videre studier i Ibsens forfatterskap.

Forlag Aschehoug Senter for Ibsenstudier

Utgivelsesår 2005