Brytninger i moderne vitenskapsfilosofi

en kort innføring

Fagbokforlaget 1997 Heftet

Boka gir ei innføring i noen hovedtrekk fra det tjuende århundres vitenskapsfilosofi. Den presenterer noen retninger, bl.a. den logiske positivismen og den kritiske rasjonalismen og enkeltpersoners bidrag til debatten om grunnleggende metodiske problemer i forbindelse med vitenskaplig virksomhet og om hva som egentlig kjennetegner vitenskap. Har stikkordregister.

Denne boken gir en innføring i noen hovedtrekk fra det tjuende århundres vitenskapsfilosofi. På et forholdsvis elementært plan presenteres noen retninger og enkeltpersoners bidrag til debatten om grunnleggende metodiske problemer i forbindelse med vitenskapelig virksomhet, og om hva som egentlig kjennetegner ekte vitenskap. De synspunkter som tas opp, er i første rekke knyttet til den logiske positivismen, den kritiske rasjonalismen, Thomas Kuhn og noen representanter for den hermeneutiske tradisjonen. I tillegg presenteres noen ulike typer av vitenskapelige forklaringer og trekk fra diskusjonen om forholdet mellom disse. Boken vil ha interesse for dem som studerer til examen philosophicum, og ellers alle som har behov for å sette seg litt inn i moderne vitenskapsfilosofi og få en viss oversikt over dette problemområdet. Dr.art. Bjørn Holgernes er førsteamanuensis i filosofi ved Universitetet i Bergen. Han har i særlig grad arbeidet med problemstillinger innen fenomenologi og hermeneutikk, med Martin Heideggers filosofi som spesialområde. Bjørn Holgernes er førsteamanuensis i filosofi ved Universitetet i Bergen.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 1997