Brukseieren

"Min egen kjære gut!" : Julia Fuhrs brev til sønnen

Julia Fuhrs brev til sønnen Sjur Fuhr 1927-29

av (annet).

Novus 2024 Heftet

Juliane Fuhr (1873-1932) var for samtiden Fruen på Gartneriet. Hennes posisjon i bedriften og bysamfunnet var enestående. Brukseierfruens tidlige død var et stort tap for de mange hennes liv hadde berørt.

Sjur Klingenberg Fuhr (1908-1985) var den tredje av fire søsken. Han skulle ta over Gartneriet og studerte derfor vinlegging ved prestisjetunge høyskoler i Tyskland og Frankrike. I disse årene, fra 1927 til 1929, brevvekslet han flittig med sin mor. Hans brev er tapt, men han la hennes brev i Gartneriets arkiv, der Alf Kjetil Igland fant dem nitti år senere.

De mer enn seksti brevene sier mye om det varme forholdet mellom mor og sønn, men de gir også et enestående innblikk i borgerskapets gode liv i en liten sørlandsby på 1920-tallet. Familien Fuhrs omgangskrets spiste sine gode middager, hygget seg i lystbåtene, spilte kort og levde tilsynelatende be.kymringsløst, tunge tider til tross.

Juliane Fuhr kunne selvsagt ikke vite at hennes brev skulle vekke interesse et lite hundreår senere, men nå fremtrer de mer som allmenne enn private Hun møter oss som et spontant og sjarmerende tidsvitne, og gir dermed et bidrag til forståelsen av en annen tid.

Igland har skrevet en lengre innledning for å sette brevene inn i en lokalhistorisk og familiær ramme. Han har gjort rede for praktisk talt alle de mer enn 200 personene som er nevnt i Juliane Fuhrs brev. De er presentert i et omfattende personregister, de fleste med fotografier. Her er det mye lokalhistorie fra gamle Grimstad.

Forlag Novus

Utgivelsesår 2024