Brevkunstneren

Christian Skredsvig i Roma og Paris

Andresen & Butenschøn 2009 Innbundet

Denne boken tar for seg maleren Christian Skredsvigs brevskriving, som gir innblikk i hans liv som kunsthandler, maler og ektemann i Roma og Paris i begynnelsen av 1880-årene. I brevene kombinerte han bilder og tekst på en måte som skapte brevkunst. Boken kaster nytt lys på forholdet til konen Maggie, et av de store ekteskapelige dramaene i tiden med standsforskjellen, sidesprangene og skilsmissen. Den skildrer også vennskapet med Eilif Peterssen, Joakim Skovgaard og Ernst Josephson, samt møter med blant andre Henrik Ibsen, Bjørnstjerne Bjørnson og Jonas Lie. Har navneregister og litteraturliste.

Forlag Andresen & Butenschøn

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788276941944

EAN 9788276941944

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt person Christian Skredsvig

Vakker bok om kunst og kjærlighetsforviklinger.

Forfatteren har fått fram mye interessant om Christian Skredsvigs utvikling som kunstner på 1880- og 90-tallet. Samtidig får vi også beretningen om hans vanskelige ekteskap med Maggie Plathe. Teksten er formet som en kommentar til en serie brev fra Skredsvig (og Maggie) til svigerfaren Frithjof Plathe. Felles for disse brevene, sendt fra Italia og Frankrike, er de utførlige miniaturtegningene av motivene Skredsvig brukte i maleriene sine.

Det er en glede å lese en bok som er så godt produsert både redaksjonelt og billedmessig. Den føyer seg godt til annen praktbok om Skredsvig som jeg har lest nylig. Se omtalen her.