Brev

til Jorunn på 70-årsdagen

av (redaktør), Pil Dahlerup (redaktør) og Steinar Gimnes (redaktør).

Tapir akademisk forlag 2010 Heftet

Artiklene i denne boken omhandler faktiske brev som har blitt skrevet av forfattere og kunstnere, bruken av fiktive brev i skjønnlitterære tekster, brevet som litterær sjanger og norsk samtidsdrama. Boken er i seg selv et brev til jubilanten Jorunn Hareide på hennes 70-årsdag. Med tabula gratulatoria og litteraturlister.

Dette er en bok om brev. Den inneholder artikler om faktiske brev skrevet av forfattere og kunstnere. I tillegg belyses bruken av fiktive brev i skjønnlitterære tekster. Artiklene er skrevet av fremstående litteraturforskere fra inn- og utland. De faktiske brevene kaster lys over biografiske og kulturhistoriske forhold fra 1800-tallet og frem til vår tid. Blant brevskriverne finner vi størrelser som Bjørnstjerne Bjørnson, Jonas Lie, Karen Mowat, Amalie Skram, Knut Hamsun, Sigrid Undset, Karen Blixen, Sigurd Hoel, Torborg Nedreaas og Hélène Cixous. Brevet som litterær sjanger blir også belyst. Blant de forfatterne som har benyttet brevsjangeren i romaner og noveller, finner vi August Strindberg, Gustav Esmann, Johann Falkberget, Hans Herbjørnsrud og Jonas Hassen Khemiri. Boken inneholder dessuten også artikler om norsk samtidsdrama. Først og fremst er denne boken også selv et brev - et gratulasjonsbrev til professor Jorunn Hareide på hennes 70-årsdag. Hareide er professor i nordisk litteratur, og har i løpet av sin karriere vært ansatt på skoler og universitet både i Bergen, Trondheim og Oslo. Venner og kolleger ønsker med denne boken å hedre henne med et festskrift.

Forlag Tapir akademisk forlag

ISBN13 9788251925914